Blog  /  Dźwięk przestrzenny 10.2: Przewodnik od początku do końca

Dźwięk przestrzenny 10.2: Przewodnik od początku do końca

Problem staje się jeszcze większy, gdy nie wiesz, co oznaczają liczby w kanałach głośników. Standardowe formaty dźwięk przestrzenny 10.2 i który system surround będzie najlepiej odpowiadał Twoim potrzebom.

W tym artykule wyjaśniono różne formaty systemów surround i sposoby ich rozmieszczenia lub ustawienia. Dowiesz się także, co oznaczają liczby na poszczególnych kanałach głośników.

Gotowe, zaczynajmy

Spis treści

10.2 Dźwięk przestrzenny: Co oznaczają liczby w kanałach głośnikowych?

Wielokanałowe systemy dźwięku przestrzennego

Popularne formaty dźwięku przestrzennego

10.2 Dźwięk przestrzenny: Jaka jest najlepsza liczba kanałów w kinie domowym?

Podsumowanie

10.2 Dźwięk przestrzenny: Co oznaczają liczby w kanałach głośników?

Dźwięk przestrzenny 10.2

System dźwięku przestrzennego kina domowego

Pierwsza liczba, na przykład 10 w 10.2

Pierwsza liczba w konfiguracji systemu głośników określa liczbę głównych głośników w układzie.

Należy pamiętać, że głośniki główne to głośniki przednie lewy, centralny, przedni prawy oraz liczne głośniki surround.

Przeciętne systemy surround mogą mieć od 2 do 9 lub więcej głośników głównych.

Głośniki

Druga liczba, na przykład 2 w 10.2

Druga liczba w układzie głośników określa liczbę subwooferów w systemie surround.

Zazwyczaj drugą liczbą jest jeden, ponieważ większość systemów ma tylko jeden subwoofer. Jednak czasami można spotkać się z liczbą 2.

Jest to spowodowane tym, że niektórzy ludzie wolą mieć dwa subwoofery, aby zaspokoić swoje potrzeby w zakresie pełniejszych basów.

Trzecia liczba, na przykład 2 w 7.1.2

Trzeci numer w układzie systemu głośników określa głośniki wysokościowe, inaczej zwane głośnikami skierowanymi ku górze.

Głośniki wysokościowe to dodatkowe głośniki umieszczane zwykle na sufitach przed kinem domowym.

Głośniki te wprowadzają wysokość do systemu surround, umożliwiając uzyskanie pełnego efektu dźwięku trójwymiarowego.

W przypadku głośników wysokościowych sufit nie powinien być wyższy niż 14 stóp.

Ponadto głośniki należy umieścić w odległości co najmniej trzech stóp od prawego i lewego głośnika przedniego skierowanego bezpośrednio do słuchacza.

Zazwyczaj ludzie mają dwa głośniki skierowane do góry, dlatego najczęściej trzecią cyfrą będzie 2.

Schemat identyfikacji kanałów dźwięku przestrzennego

Źródło: Wikipedia

Wielokanałowe systemy dźwięku przestrzennego

Poniżej przedstawiamy definicje i wyjaśnienia dotyczące różnych wielokanałowych systemów dźwięku przestrzennego.

Systemy dźwięku przestrzennego 5.1

Jest to jeden z ulubionych systemów surround kina domowego dostępnych na rynku.

Oto kilka powodów, dla których systemy 5.1 Surround są tak popularne.

Łatwa konfiguracja

Niesamowity dźwięk - system oferuje bardziej porywający dźwięk niż standardowe dwu- i trzykanałowe zestawy stereo.

Wykorzystanie przestrzeni - system 5.1 sprawdza się w małych lub ciasnych pomieszczeniach.

Łączność - system umożliwia różne opcje łączenia. Niektóre z nich mogą nawet łączyć się z telefonami komórkowymi.

konfiguracja systemu

System surround 5.1 ma stosunkowo prostą konfigurację. Składa się on z sześciu kanałów, subwoofera i pięciu kanałów głównych.

Gdzie:

Głośniki główne - w systemie surround 5.1 zazwyczaj trzy głośniki znajdują się bezpośrednio przed widzem - jeden po lewej stronie telewizora, drugi po prawej i jeden na środku.

Subwoofer - można go umieścić na środku pomieszczenia lub w rogach.

Subwoofer

Głośniki dźwięku przestrzennego - znane również jako głośniki satelitarne. Głośniki satelitarne można umieścić za pomieszczeniem (po prawej i lewej stronie).

Należy pamiętać, że głośniki satelitarne nie są w żaden sposób podobne do głośników półkowych.

Na poniższym rysunku przedstawiono typowy układ systemu 5.1surround.

Źródło: Wikimedia Commons.

Jak już wcześniej wspomniano, system dźwięku przestrzennego 5.1 jest bardzo wszechstronny. Dlatego można użyć powyższej konfiguracji lub skonfigurować taką, która spełni specyficzne potrzeby sali kina domowego.

Jeśli w pomieszczeniu kina domowego jest wystarczająco dużo miejsca, idealne ustawienia systemu 5.1 będą następujące

Głośniki przednie/pierwszoplanowe - głośniki główne (prawy przedni i lewy przedni) należy umieścić pod kątem 23-30 stopni w stosunku do głośnika środkowego.

Głośniki satelitarne - zamontuj te głośniki pod kątem od 90 do 110 stopni od głośnika środkowego lub telewizora.

Subwoofer - subwoofer można umieścić na środku pokoju, w jednym z rogów lub nawet za kanapą, aby uzyskać efekt wibracji.

Niemniej jednak eksperci zalecają przesuwanie subwoofera dookoła, aż do uzyskania pożądanego brzmienia basów.

System dźwięku przestrzennego 5.1 jest kompatybilny z wieloma urządzeniami, takimi jak inteligentne i cyfrowe telewizory, kina i zwykłe płyty DVD.

Systemy dźwięku przestrzennego 6.1

Technologie dźwięku wielokanałowego 6.1 są po prostu ulepszoną wersją systemu dźwięku przestrzennego 5.1.

Technologia 6.1 wykorzystuje podobną konfigurację, jak w przypadku dźwięku przestrzennego 5.1, z tą różnicą, że posiada dodatkowy głośnik. Dodatkowy głośnik umożliwia uzyskanie lepszego wrażenia dźwięku 3D.

Konfiguracja technologii 6.1

Wszystkie głośniki są skonfigurowane podobnie jak w przypadku systemu dźwięku przestrzennego 5.1.

Dodatkowy głośnik znajduje się na tylnym, środkowym miejscu.

System dźwięku przestrzennego 6.1 zapewnia dodatkowy wymiar dźwięku w pomieszczeniu, jak pokazano na poniższym rysunku.

Dźwięk przestrzenny 10.2

Układ systemu dźwięku przestrzennego 6.1

Źródło: Wikimedia Commons. 

Systemy dźwięku przestrzennego 7.1

System 7.1 Surround jest po prostu ulepszeniem systemu głośników 6.1.

W związku z tym posiada on wszystkie konfiguracje systemu głośników 5.1 oraz dwa głośniki tylne.

Te dodatkowe głośniki zapewniają jeszcze głębsze, dobrze zaokrąglone wrażenia dźwiękowe z niemal kinowym efektem.

Konfiguracja systemu 7.1

Jak wspomniano wcześniej, system surround 7.1 ma podobną konfigurację do systemu 5.1, z wyjątkiem dwóch głośników tylnych.

Układ systemu 7.1 Surround 

Źródło: Wikimedia Commons.

W idealnym przypadku dodatkowe głośniki tylne należy umieścić pod kątem 135-150 stopni w stosunku do głośnika centralnego lub telewizora.

Zwiększa to szanse na uzyskanie doskonałego dźwięku przestrzennego uzyskanego dzięki wzmocnionym dźwiękom z otoczenia.

Należy pamiętać, że inna nazwa głośników tylnych to głośniki satelitarne.

Systemy dźwięku przestrzennego 10.2

System dźwięku przestrzennego 10.2 jest dwukrotnie większy od konfiguracji 5.1 i oferuje dwukrotnie większą czystość dźwięku.

System ten obejmuje 14 kanałów i jest używany przez najlepszych profesjonalistów, dlatego nie jest powszechnie spotykany.

Korporacja THX opracowała system surround 10.2, aby zapewnić wysoką wierność dźwięku i obrazu w salach kinowych.

Konfiguracja obejmuje siedem kanałów przednich:

Głośniki szerokopasmowe po lewej i prawej stronie/wysokie lewy i prawy

Głośniki przednie, lewy i prawy

Przedni głośnik centralny

Dwa subwoofery

Trzy głośniki surround, prawy, lewy i tylny.

konfiguracja systemu

10.2 Układ systemu dźwięku przestrzennego

Źródło: Wikimedia Commons.

Inne systemy wielokanałowego dźwięku przestrzennego to:

2.0

2.1

3.1

4.1

7.1.2

9.1

Dźwięk przestrzenny 10.2

dźwięk przestrzenny 9.1 kanałów

Źródło: Wikimedia Commons.

9.1.2

Popularne formaty dźwięku przestrzennego

Dolby Surround

Format Dolby Surround można znaleźć w systemach stereo Hi-Fi i VHS.

Ten format dźwięku działa poprzez multipleksowanie dźwięku wielokanałowego na prawy i lewy kanał, a następnie dekoder Dolby Pro Logic dekoduje te kanały.

Ostatecznie dekoder Prologic odtwarza czterokanałowy dźwięk przestrzenny Dolby.

Dolby Digital

Ten format dźwięku, nazywany również Audio Codec -3(AC3), umożliwia uzyskanie ulepszonego dźwięku przestrzennego 5.1.

Format ten można znaleźć w płytach DVD, filmach blue ray, stacjach do gier i grach wideo.

Dolby Digital Ex

Dolby digital ex to przeprojektowany model Dolby Digital Audio.

Format ten stanowi dodatkową jednostkę dźwięku przestrzennego o nazwie kanał centralny, co zapewnia lepsze, zdrowsze i bardziej realistyczne wrażenia.

10.2 Dźwięk przestrzenny: Dolby True HD

Format Dolby True HD, znany również jako następna generacja formatu dźwięku przestrzennego, działa tylko z nośnikami o wysokiej rozdzielczości.

Charakteryzuje się przepływnością 18 Mb/s i w 100% bezstratnym kodowaniem dźwięku.

Format ten może także obsługiwać HDMI, dlatego producenci stosują go w kodowaniu HVD i BRD.

Kino domowe 

Dźwięk przestrzenny 10.2: DTS

DTS to format wielokanałowego dźwięku przestrzennego używany głównie w zastosowaniach komercyjnych i konsumenckich.

Do działania tego formatu wymagany jest dekoder optyczny i dekoder DTS, który można znaleźć na płytach BRD i HVD.

10.2 Dźwięk przestrzenny: DTS- ES

Pełna nazwa: Digital theater sound - Extended Surround Sound (Rozszerzony dźwięk przestrzenny) w ulepszonej wersji zwykłego DTS.

Format ten występuje w konfiguracjach 6.1 lub większych i zapewnia dość satysfakcjonujące wrażenia cyfrowe.

Dźwięk przestrzenny 10.2: TruSurround- XT

Format TruSurround-XT może efektywnie obsługiwać dźwięk przestrzenny 2.1 do 10.2 kanałów oraz nośniki słuchawkowe.

Format ten koduje dźwięk za pomocą systemu multipleksowego i jest spotykany w płytach BRD.

Dźwięk przestrzenny 10.2: Jaka jest najlepsza liczba kanałów w kinie domowym?

Dźwięk przestrzenny 10.2

16.2-kanałowy dźwięk przestrzenny

Źródło: Wikipedia.

Nie ma określonej liczby kanałów kina domowego, którą można lub należy wykorzystać.

Jednak pewne czynniki mogą pomóc w wyborze najbardziej efektywnej opcji. Należą do nich;

Wielkość i kształt pomieszczenia. Na przykład większe pomieszczenie będzie wymagało większej liczby kanałów głośnikowych w porównaniu z małą przestrzenią.

Typ mebli

Typ systemu (czy jest dźwiękoszczelny).

Podsumowanie

Systemy surround mogą być nieco mylące ze względu na wiele liczb i dziwną terminologię.

Mamy jednak szczerą nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu zrozumiesz, co oznaczają poszczególne liczby i jakie są typowe formaty dźwięku przestrzennego.