Jak dzia\u0142a uk\u0142ad CDI?<\/strong><\/h2>\n\n\n\nPodstawowym elementem uk\u0142adu CDI jest kondensator, przez kt\u00f3ry przep\u0142ywa pr\u0105d, szybko gromadz\u0105c \u0142adunek. Ta energia jest pompowana do cewek zap\u0142onowych w odpowiednim momencie, aby zwi\u0119kszy\u0107 wydajno\u015b\u0107 energetyczn\u0105 iskry i spowodowa\u0107 zap\u0142on silnika.<\/p>\n\n\n\n
Z bardziej technicznego punktu widzenia, urz\u0105dzenie pobiera dwa napi\u0119cia wej\u015bciowe, jedno z alternatora, a drugie z cewki zap\u0142onowej. Alternator dostarcza wysokie napi\u0119cie (100-200 V pr\u0105du zmiennego), natomiast cewka odbieraj\u0105ca dostarcza impuls niskiego napi\u0119cia (10-12 V pr\u0105du zmiennego).<\/p>\n\n\n\n
Kondensator mo\u017cna \u0142adowa\u0107 tylko pr\u0105dem sta\u0142ym, wi\u0119c pr\u0105d zmienny o wysokim napi\u0119ciu jest prostowany, a uzyskany pr\u0105d sta\u0142y trafia do kondensatora wysokonapi\u0119ciowego.<\/p>\n\n\n\n
Niskie napi\u0119cie z cewki odbiorczej nap\u0119dza prostownik sterowany krzemem (SCR), kt\u00f3ry pomaga roz\u0142adowa\u0107 \u0142adunek wysokonapi\u0119ciowy zgromadzony w kondensatorze. \u0141adunek ten trafia do uzwojenia pierwotnego cewki zap\u0142onowej. Dlatego SCR dzia\u0142a jako obw\u00f3d wyzwalaj\u0105cy lub cewka impulsowa. <\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nCewka zap\u0142onowa<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\nTworzenie iskier wymaga wysokiego napi\u0119cia, a uk\u0142ad CDI dostarcza t\u0119 moc szybko i w kr\u00f3tkim czasie \u0142adowania. Cewki zap\u0142onowe dzia\u0142aj\u0105 jak transformatory step-up. Gdy \u0142adunek wysokiego napi\u0119cia z kondensatora dotrze do tego punktu, cewka zwi\u0119ksza go do wielu kilowolt\u00f3w, a nast\u0119pnie przesy\u0142a do \u015bwiecy zap\u0142onowej. <\/p>\n\n\n\n
Budowa zap\u0142onu z roz\u0142adowaniem kondensatora<\/strong><\/h2>\n\n\n\nCDI sk\u0142ada si\u0119 z wielu cz\u0119\u015bci, z kt\u00f3rych wszystkie s\u0105 zintegrowane z uk\u0142adem zap\u0142onowym. Nale\u017c\u0105 do nich nast\u0119puj\u0105ce elementy: <\/p>\n\n\n\n
Ko\u0142o zamachowe i stojan<\/strong><\/h3>\n\n\n\nKo\u0142o zamachowe CDI sk\u0142ada si\u0119 z du\u017cego, sta\u0142ego magnesu w kszta\u0142cie podkowy zwini\u0119tej w okr\u0105g. Jego zadaniem jest obracanie wa\u0142u korbowego. Z drugiej strony, stojan to p\u0142ytka, na kt\u00f3rej znajduj\u0105 si\u0119 wszystkie zwoje drutu niezb\u0119dne do w\u0142\u0105czania cewki zap\u0142onowej, obwodu \u0142adowania akumulatora i \u015bwiate\u0142. <\/p>\n\n\n\n
Cewka \u0142aduj\u0105ca<\/strong><\/h3>\n\n\n\nJak sama nazwa wskazuje, cewka ta s\u0142u\u017cy do \u0142adowania i wytwarza napi\u0119cie 6 V, kt\u00f3re s\u0142u\u017cy do \u0142adowania kondensator\u00f3w. Jest ona cz\u0119\u015bci\u0105 stojana i wytwarza energi\u0119 elektryczn\u0105 na podstawie ruchu ko\u0142a zamachowego. Energia ta jest nast\u0119pnie przekazywana z kondensator\u00f3w do \u015bwiecy zap\u0142onowej w celu zap\u0142onu paliwa. <\/p>\n\n\n\n
Czujnik Halla<\/strong><\/h3>\n\n\n\nZadaniem czujnika Halla jest pomiar efektu Halla, czyli chwilowej zmiany biegun\u00f3w magnesu w kole zamachowym. Pami\u0119taj, \u017ce ko\u0142o zamachowe obraca magnesem podkowiastym, wi\u0119c biegunowo\u015b\u0107 zmienia si\u0119 kilkakrotnie z p\u00f3\u0142nocy na po\u0142udnie. <\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nCzujnik Halla<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\nGdy nast\u0119puje zmiana biegun\u00f3w, czujnik wysy\u0142a impuls do skrzynki CDI, co powoduje przekazanie energii zgromadzonej w kondensatorze do transformatora wysokiego napi\u0119cia (cewki zap\u0142onowej). <\/p>\n\n\n\n
Znacznik rozrz\u0105du<\/strong><\/h3>\n\n\n\nZnacznik rozrz\u0105du jest arbitralnym punktem zbie\u017cno\u015bci, kt\u00f3ry wskazuje, kiedy g\u00f3rny skok t\u0142oka jest r\u00f3wnowa\u017cny z punktem wyzwalania stojana i ko\u0142a zamachowego. Punkt ten jest wsp\u00f3lny dla p\u0142ytki stojana i obudowy silnika, a obr\u00f3t p\u0142ytki stojana w prawo lub w lewo powoduje zmian\u0119 punktu wyzwalania CDI. <\/p>\n\n\n\n
Uk\u0142ad wyzwalaj\u0105cy<\/strong><\/h3>\n\n\n\nUk\u0142ad wyzwalaj\u0105cy sk\u0142ada si\u0119 zwykle z prostownika SCR (Silicon Controlled Rectifier), tyrystora lub prze\u0142\u0105cznika tranzystorowego. Jest on wyzwalany impulsem z czujnika Halla i przepuszcza pr\u0105d tylko z jednej strony obwodu do momentu wyst\u0105pienia zdarzenia wyzwalaj\u0105cego. Po nape\u0142nieniu kondensator\u00f3w nast\u0119puje ponowne wyzwolenie CDI. <\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nZap\u0142on z wy\u0142adowaniem pojemno\u015bciowym: Schemat zast\u0119pczy<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\nR\u00f3\u017cne rodzaje zap\u0142onu CDI<\/strong><\/h2>\n\n\n\nModu\u0142y zap\u0142onowe CDI wyst\u0119puj\u0105 w nast\u0119puj\u0105cych dw\u00f3ch typach: <\/p>\n\n\n\n
Modu\u0142 AC-CDI<\/strong><\/h3>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142em zasilania dla tego modu\u0142u jest pr\u0105d zmienny generowany przez alternator. Jest to najbardziej rozpowszechniony system CDI stosowany w ma\u0142ych silnikach i zazwyczaj znajduje si\u0119 pod namagnesowanym ko\u0142em zamachowym.<\/p>\n\n\n\n
Jednak nie wszystkie ma\u0142e silniki maj\u0105 CDI. Niekt\u00f3re maj\u0105 zap\u0142on magnetoelektryczny, podczas gdy starsze silniki z lat 60. opiera\u0142y si\u0119 na systemie przekazywania energii. <\/p>\n\n\n\n
Modu\u0142 DC-CDI<\/strong><\/h3>\n\n\n\nW por\u00f3wnaniu z modu\u0142em AC-DCI, ten wykorzystuje akumulator jako \u017ar\u00f3d\u0142o zasilania. Pojazdy z tym systemem maj\u0105 jednak bardziej precyzyjny czas zap\u0142onu i mog\u0105 bez problemu uruchomi\u0107 silnik, gdy jest zimny. Dlatego system wymaga przetwornicy DC\/AC, aby zwi\u0119kszy\u0107 napi\u0119cie roz\u0142adowania kondensatora DC z 2V do 400\/600V. <\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nPrzetwornica DC-AC na du\u017c\u0105 skal\u0119<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\nKt\u00f3ry modu\u0142 CDI jest najlepszy?<\/strong><\/h3>\n\n\n\n\u017baden z tych dw\u00f3ch modu\u0142\u00f3w nie jest lepszy od drugiego, ale ka\u017cdy z nich nadaje si\u0119 do innych zastosowa\u0144. Na przyk\u0142ad AC-CDI ma nieskomplikowan\u0105 konstrukcj\u0119 i jest mniej nara\u017cony na problemy. Z drugiej strony, DC-CDI jest bardzo skuteczny w niskich temperaturach i zapewnia dok\u0142adny czas zap\u0142onu.<\/p>\n\n\n\n
Og\u00f3lnie rzecz bior\u0105c, CDI jest niewra\u017cliwy na przesuni\u0119cia ze \u015bwiecy zap\u0142onowej i mo\u017ce wykrzesa\u0107 wiele iskier w kr\u00f3tkim czasie. Takie osi\u0105gi czyni\u0105 go idealnym do wielu r\u00f3\u017cnych zastosowa\u0144. <\/p>\n\n\n\n
Zalety CDI<\/strong><\/h2>\n\n\n\nPe\u0142ne na\u0142adowanie kondensatora w kr\u00f3tkim czasie, typowo 1ms<\/p>\n\n\n\n
Niewra\u017cliwo\u015b\u0107 na boczniki elektryczne spowodowane zanieczyszczeniem \u015bwiecy zap\u0142onowej<\/p>\n\n\n\n
Szybka reakcja w stanach przej\u015bciowych dla uk\u0142adu zap\u0142onowego z wy\u0142adowaniem kondensatorowym<\/p>\n\n\n\n
Szybki wzrost napi\u0119cia<\/p>\n\n\n\n
Wady systemu CDI<\/strong><\/h2>\n\n\n\nSystem CDI wytwarza nieprzyjemne d\u017awi\u0119ki elektromagnetyczne.<\/p>\n\n\n\n
Kr\u00f3tka, ale silna iskra nie wystarcza do zap\u0142onu mieszanek ubogich przy niskiej mocy.<\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nModu\u0142 zap\u0142onowy z wy\u0142adowaniem kondensatorowym<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\nJak zbudowa\u0107 skrzynk\u0119 CDI?<\/strong><\/h2>\n\n\n\nObw\u00f3d skrzynki CDI jest do\u015b\u0107 prosty i jest oddzielony od cewki zap\u0142onowej. Do jego zbudowania potrzebujesz nast\u0119puj\u0105cych cz\u0119\u015bci:<\/p>\n\n\n\n
Dwa oporniki (5,6- i 56-omowy, 0,5W)<\/p>\n\n\n\n
Trzy diody 1N4007, 1000V, 1A<\/p>\n\n\n\n
Jeden SCR (TIC106D, 5A, 400V)<\/p>\n\n\n\n
Dwa kondensatory Mylar (2uF, 400V).<\/p>\n\n\n\n
Jak dzia\u0142a obw\u00f3d<\/strong><\/h3>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nSchemat obwodu skrzynki CDI dla Hondy C90<\/em><\/p>\n\n\n\nGdy ko\u0142o zamachowe si\u0119 obraca, wytwarza pole magnetyczne, kt\u00f3re przecina rdze\u0144 cewki \u0142aduj\u0105cej, wytwarzaj\u0105c napi\u0119cie zmienne. Napi\u0119cie to przep\u0142ywa przez diod\u0119 D3 w uk\u0142adzie odchylenia do przodu, tworz\u0105c \u0142adunek elektryczny pr\u0105du sta\u0142ego, kt\u00f3ry zasila C1 i C2.<\/p>\n\n\n\n
Poniewa\u017c pr\u0105d jest zmienny, przep\u0142ywa on przez R1 do D1 i D3 po przeciwnej stronie w ujemnym p\u00f3\u0142cyklu. Pr\u0105d pop\u0142ynie r\u00f3wnie\u017c do wyprowadzenia K SCR1, a nast\u0119pnie przez R2 do wyprowadzenia G SCR1. W tym cyklu pr\u0105d nadal \u0142aduje kondensatory.<\/p>\n\n\n\n
Spadek napi\u0119cia na R2 wyzwala przewodzenie G w SCR1, dzi\u0119ki czemu obw\u00f3d zaczyna dzia\u0142a\u0107. Podczas roz\u0142adowywania SCR1 przesy\u0142a zgromadzone napi\u0119cie do wyprowadze\u0144 A i K oraz D2, a nast\u0119pnie do uzwojenia pierwotnego cewki indukcyjnej.<\/p>\n\n\n\n
Pole magnetyczne wytworzone przez napi\u0119cie p\u0142yn\u0105ce przez cewk\u0119 pierwotn\u0105 indukuje pr\u0105d w cewce wt\u00f3rnej, co powoduje powstanie wysokiego napi\u0119cia wyj\u015bciowego. To indukowane napi\u0119cie przechodzi przez cewk\u0119 wt\u00f3rn\u0105 do \u015bwiecy zap\u0142onowej i jest wystarczaj\u0105co silne, aby wytworzy\u0107 siln\u0105 iskr\u0119 na przerwie \u0142ukowej.<\/p>\n\n\n\n
Jednak gdy SCR1 nie pracuje, przez cewk\u0119 pierwotn\u0105 cewki zap\u0142onowej nie p\u0142ynie pr\u0105d elektryczny. Dlatego ten element uk\u0142adu zap\u0142onowego dzia\u0142a jako wyzwalacz dla skrzynki zap\u0142onowej.<\/p>\n\n\n\n
SCR1 dzia\u0142a podczas rozrz\u0105du zap\u0142onu lub gdy skok t\u0142oka osi\u0105gnie maksymalny poziom, tak aby iskra zapali\u0142a mieszank\u0119 paliwowo-powietrzn\u0105 w odpowiednim momencie.<\/p>\n\n\n\n
Proces ten zachodzi w spos\u00f3b ci\u0105g\u0142y, aby utrzyma\u0107 prac\u0119 silnika. Je\u015bli jednak chcesz go zatrzyma\u0107, zamknij wy\u0142\u0105cznik SW. Pr\u0105d pop\u0142ynie do masy i SCR1 przestanie dzia\u0142a\u0107. Uziemienie zatrzymuje proces uwalniania \u0142adunku z kondensator\u00f3w. <\/p>\n\n\n\n
Jak sprawdzi\u0107 zap\u0142on CDI?<\/strong><\/h2>\n\n\n\nIstniej\u0105 r\u00f3\u017cne narz\u0119dzia testowe do sprawdzania dzia\u0142ania skrzynki CDI, ale najbardziej powszechne to u\u017cycie oscyloskopu lub multimetru. <\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nOscyloskop<\/em><\/p>\n\n\n\n\u0179r\u00f3d\u0142o: Wikimedia Commons.<\/em><\/p>\n\n\n\n <\/figure>\n\n\n\nMultimetr cyfrowy<\/em><\/p>\n\n\n\nJak rozwi\u0105zywa\u0107 problemy z systemem CDI<\/strong><\/h2>\n\n\n\nRozwi\u0105zywanie problem\u00f3w z uk\u0142adem CDI jest trudne, ale zazwyczaj jest on przyczyn\u0105 wi\u0119kszo\u015bci problem\u00f3w elektrycznych w silniku. Dlatego mo\u017cesz wiedzie\u0107, \u017ce skrzynka ma problem, je\u015bli napotkasz nast\u0119puj\u0105ce kwestie:<\/p>\n\n\n\n
Nieprawid\u0142owe spalanie<\/p>\n\n\n\n
Wsteczny zap\u0142on<\/p>\n\n\n\n
Nier\u00f3wna praca<\/p>\n\n\n\n
Problemy z uruchomieniem silnika<\/p>\n\n\n\n
Martwe cylindry<\/p>\n\n\n\n
Zga\u015bni\u0119cie silnika<\/p>\n\n\n\n
Szorstka praca<\/p>\n\n\n\n
Podsumowanie<\/strong><\/h2>\n\n\n\nPodsumowuj\u0105c, systemy CDI s\u0105 kluczowymi urz\u0105dzeniami w silnikach o du\u017cej pr\u0119dko\u015bci obrotowej. Ich konstrukcja kondensatora zapewnia szybkie gromadzenie wystarczaj\u0105cej ilo\u015bci \u0142adunku i uwalnianie silnego impulsu do cewki zap\u0142onowej w odpowiednim momencie zap\u0142onu.<\/p>\n\n\n\n
Je\u015bli potrzebujesz takiego urz\u0105dzenia do swojego projektu, powy\u017cszy schemat powinien pom\u00f3c Ci w procesie projektowania. Je\u015bli potrzebujesz dalszych wyja\u015bnie\u0144, skontaktuj si\u0119 z nami, a my zmontujemy p\u0142ytk\u0119 drukowan\u0105 dla Twojego projektu za rozs\u0105dn\u0105 cen\u0119. <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Mimo \u017ce \u015bwiat przestawia si\u0119 na samochody i silniki elektryczne, silniki gazowe nadal stanowi\u0105 istotn\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 wsp\u00f3\u0142czesnych maszyn i nie znikn\u0105 w najbli\u017cszym czasie. Jednym z kluczowych element\u00f3w tych silnik\u00f3w, zw\u0142aszcza wysokoobrotowych, jest uk\u0142ad zap\u0142on CDI. Je\u015bli Tw\u00f3j projekt wymaga zastosowania silnika gazowego, musisz wiedzie\u0107, jak wykona\u0107 uk\u0142ad zap\u0142on CDI, aby mo\u017cna go by\u0142o \u0142atwo […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":9333,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[419],"tags":[],"yoast_head":"\n
Zap\u0142on CDI: System zap\u0142onu z szybkim \u0142adowaniem dla silnik\u00f3w<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n