Blog  /  Okablowanie przekaźnika wentylatora: Twój 5-minutowy przewodnik dlaczego i jak

Okablowanie przekaźnika wentylatora: Twój 5-minutowy przewodnik dlaczego i jak

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Jest południe w lecie, Twój samochód wentylator chłodzący jest dmuchanie, a następnie wszystko przychodzi do szlifowania zatrzymania. Co myślisz, że mogło się stać?  W większości przypadków, wina jest straszne okablowanie przekaźnika wentylatora.

Czytając dalej, dowiesz się wszystkiego o układzie chłodzenia Twojego pojazdu. W szczególności dowiesz się, jak niezbędne jest okablowanie przekaźnika wentylatora dla całego systemu.

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Co to jest przekaźnik wentylatora chłodzenia?

Okablowanie przekaźnika wentylatora 1

Schemat elektryczny wentylatora chłodzącego

Przekaźnik wentylatora chłodzącego kontroluje, kiedy elektryczny wentylator chłodzący chłodnicę włącza się i wyłącza. Robi to na podstawie informacji o temperaturze, którą otrzymuje z elektronicznego modułu sterującego samochodu lub czujnika termostatycznego. 

Na przykład, jeśli czujnik termostatyczny zmierzy nieprawidłową temperaturę silnika, sygnalizuje przekaźnikowi wentylatora chłodzącego, że do wentylatora wysyłany jest ładunek elektryczny o napięciu 12 V. W konsekwencji chłodnica otrzymuje stały podmuch chłodnego powietrza, który obniża jej temperaturę. Gdy temperatura spadnie poniżej progu, elektroniczny moduł sterujący Twojego samochodu wysyła nowy sygnał do przekaźnika wentylatora chłodzącego, nakazując mu wyłączenie ładowania. 

Można jednak znaleźć samochody, których elektryczne wentylatory chłodzące nadal działają po wyłączeniu silnika. 

Jakie wspólne objawy wskazują, że może być konieczna wymiana przekaźnika wentylatora chłodzącego?

Okablowanie przekaźnika wentylatora 2

 Stare przekaźniki

Oto typowe oznaki, że trzeba wymienić przekaźnik wentylatora chłodzącego:

Twoja temperatura silnika jest wyższa niż zwykle. Oznacza to, że przekaźnik wentylatora nie reaguje na sygnały czujnika termostatycznego lub elektrycznego modułu sterującego.

Twój wentylator elektryczny nadal działa nawet po wyłączeniu zapłonu. W tym przypadku może wystąpić blokada w systemie przekaźnika wentylatora, powodująca, że przełącznik nie przełącza się między włączeniem a wyłączeniem.

Klimatyzacja nie działa. W niektórych pojazdach wentylatory sprężarki klimatyzacji również wykorzystują przekaźnik wentylatora do włączania i wyłączania. W związku z tym nie włączają się one, gdy wystąpi usterka w układzie przekaźnika wentylatora chłodzącego.

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Gdzie idą cztery przewody przekaźnika wentylatora elektrycznego?

Okablowanie przekaźnika wentylatora 3

Przekaźnik bez obudowy

Użyj naszego schematu połączeń wentylatorów i przewodnika, aby upewnić się, że prawidłowo podłączyłeś wentylatory do przekaźnika. Zanim to nastąpi, wyjaśnijmy sobie, gdzie idą cztery przewody przekaźnika wentylatora elektrycznego.

Po pierwsze, przewód 85 łączy przekaźnik z przełącznikiem termostatycznym, który określa, kiedy wentylator działa. 

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Po drugie,przewód 86 to połączenie z wyłącznikiem zapłonu samochodu.

Po trzecie, przewód 87 łączy się z przewodem dodatnim wentylatora elektrycznego.

Wreszcie, przewód 30 łączy się z akumulatorem samochodu i wymaga stałego prądu 12 V.

Należy pamiętać, że kolory izolacji przewodów mogą się różnić w zależności od dostawcy zestawu przekaźnika wentylatora elektrycznego.

Jak podłączyć wentylator elektryczny z przekaźnikiem?

Rodzaj używanego systemu chłodzenia wentylatora elektrycznego zależy od ilości wymaganego chłodzenia. Jako takie, można zdecydować się na pojedyncze lub podwójne wentylatory chłodzące. Dodatkowo, procedura instalacji może się różnić w zależności od posiadanego zestawu przekaźnika wentylatora elektrycznego.  

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Okablowanie pojedynczego wentylatora chłodzącego.

pojedynczy wentylator elektryczny

  1.  Po pierwsze, usuń mechaniczny wentylator samochodu, a następnie zamontuj wentylator elektryczny na chłodnicy.
  2.  Następnie należy zainstalować pojedynczy przekaźnik w miejscu, gdzie jest bezpieczny od nadmiernego ciepła i wody. Narażenie na te elementy może pogorszyć funkcjonalność nowego układu chłodzenia.
  3.  Następnie należy podłączyć każdy z przewodów zgodnie ze schematem elektrycznym. Na przykład, przewód 30 łączy się tylko z dodatnim zaciskiem wentylatora.
  4.  Na koniec, jeśli wszystkie połączenia są prawidłowe, silnik powinien otrzymać wystarczający przepływ powietrza do chłodzenia.

Okablowanie podwójnych wentylatorów chłodzących.

Podwójne wentylatory elektryczne

Proces okablowania podwójnych systemów przekaźników wentylatorów elektrycznych jest dość podobny do tego powyżej. Jednak ilość dostępnego miejsca może spowodować, że będziesz musiał dokonać pewnych dostosowań. Na przykład, można zdecydować się na użycie jednego przekaźnika wentylatora aktywacji dla obu wentylatorów. Jednak, aby to zrobić będzie wymagać użycia wyższej gauge przewód łączący i bezpiecznik nieco wyższą amperaż. Poniżej znajduje się procedura instalacji podwójnej aktywacji Przekaźnik wentylatora.

  1. Po pierwsze, usunąć swój samochód wentylator mechaniczny i zamontować podwójne wentylatory elektryczne na chłodnicy.
  2.  Po drugie, zainstaluj zestaw przekaźnika wentylatora aktywacji w miejscu, które jest wolne od ciepła i wilgoci. Możesz zdecydować się na jeden przekaźnik wentylatora aktywacji dla obu wentylatorów w zależności od ich wymaganej mocy do działania. Jeśli jednak pobierają one więcej niż 15 amperów każdy, potrzebny będzie podwójny przekaźnik wentylatora aktywacji. Cloom zaleca AR-79 o natężeniu 60 amperów.
  3.  Następnie należy zainstalować bezpiecznik 30-Am na obu przewodach 30s przekaźnika wentylatora podwójnej aktywacji i spleść je w jeden przewód przed osiągnięciem akumulatora. Można również dodać wyłącznik automatyczny do konfiguracji, aby zapobiec zwarciom.
  4.  Następnie splatamy oba przewody 85 z podwójnego przekaźnika aktywacji i łączymy je z jednym przewodem, który łączy się z przełącznikiem termostatycznym. Dodatkowo upewnij się, że masz połączenie z masą z obu wentylatorów, jak również. Na koniec należy spleść przewód 86 z każdego przekaźnika i połączyć go z pojedynczym przewodem, który łączy się z wyłącznikiem zapłonu lub skrzynką bezpieczników samochodu.
  5.  Dzięki wszystkim połączeniom we właściwym miejscu, silnik będzie chłodzony nawet na biegu jałowym.

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Uwaga: 

Informacje są standardową procedurą instalacji zestawów przekaźników wentylatorów elektrycznych Cloom. Można również odnieść się do schematów elektrycznych dla każdego typu, aby upewnić się, że masz prawidłowe połączenia, aby zakończyć obwody. 

Inne informacje ogólne - Wspólne przyczyny i rozwiązania problemów z przegrzaniem

Poniżej znajdują się niektóre z powszechnych problemów z przegrzaniem, które możesz mieć i ich rozwiązania.

Przegrzanie samochodu

Twój układ chłodzenia jest nieszczelny.

Płyn chłodzący przepływa przez chłodnicę za pośrednictwem szeregu węży i rur. Dlatego wszelkie nieszczelności w systemie mogą spowodować przegrzanie silnika. Można temu zaradzić, regularnie kontrolując chłodnicę i cały układ chłodzenia oraz stosując wysokotemperaturowy uszczelniacz do gwintów, aby zatkać wszelkie nieszczelności.

Okablowanie przekaźnika wentylatora-Masz uszkodzony termostat.

Układy chłodzenia silnika wykorzystują sterowaną temperaturą jednostkę nadawczą do określenia poziomu ich działania. Dodatkowo, zawierają termostat, który mierzy sygnały cieplne z silnika, aby regulować prędkość wentylatora. Dlatego wszelkie usterki termostatu mogą powodować nieprawidłowe działanie systemu, co prowadzi do problemów z przegrzewaniem się silnika.

Masz uszkodzony wentylator chłodnicy.

Kurz, wilgoć i zanieczyszczenia mogą uszkodzić wentylator chłodnicy i uniemożliwić jego optymalne działanie. Dlatego należy przeprowadzać okresowe kontrole konserwacyjne, aby zapewnić, że jest on zawsze w najlepszej formie.  

Wniosek

Jak widać, przekaźnik wentylatora elektrycznego jest niezbędny do zapewnienia bezbolesnego działania układu chłodzenia silnika. Dodatkowo możesz również dodać przekaźnik klimatyzacji. Pozwala on na dodatkową automatykę z przełącznika ciśnienia ac dla dodatkowych odczytów temperatury. 

Skonsultuj się z Cloom dla wszystkich swoich samochodowych rozwiązań wiązek elektrycznych i przewodników instalacji.